Az a fránya imposztór szindróma!

„Mi van, ha nem is vagyok jó coach?”
„Bezzeg az ismerősömnek olyan könnyen megy”
„És ha rájön, hogy ő még csak a második Ügyfelem? Tuti átpártol máshoz…”
„És ha elrontom vagy nem tudok neki segíteni”

Ilyen és ehhez hasonló gondolatokat generál a mocsok kis szörnyecske, akit mindenki úgy ismer, hogy Imposztor Szinróma. Ha még nem találkoztál vele, akkor gratulálok! Bombabiztos tudással és magabiztossággal rendelkezel. Én most akkor a maradék 99%-hoz szólnék.

Szinte mindenki átesik azon a szörnyű kezdeti időszakon, hogy elbizonytalanodik, hogy képes-e ezt végig csinálni. Hogy tényleg neki való-e? Tud-e annyit, hogy más életét javítani tudja.
Mindenki kételkedik önmagában, de minél több embernek tudsz segíteni az elakadásában, annál magabiztosabb leszel. hiszen ha van már egy olyan ember, akit te segítettél meg a tudásoddal, akkor már megérte. (Persze a továbbiakban ez egy marék, egy tucat és később pedig több száz ember lesz.)

Mi is az az imposztór szindróma?

A félelem mondatja velünk, hogy nem vagyunk elég jók. Nem vagyunk elég ügyesek, okosak. Hiteltelenek vagyunk. Mert félünk a szégyentől, a megalázottságtól, a csalódástól.

Az imposztor-szindróma egy olyan pszichológiai állapot, amikor valaki úgy érzi, hogy nem elég jó vagy nem érdemli meg a sikereit, és fél attól, hogy egy nap „lebukik”, és mindenki rájön, hogy „csak szerencséje volt”.

Ez az érzés különösen gyakori segítő szakmákban, például a coachingban, ahol:
– Folyamatosan tanulsz, és mindig van valami új, amit még nem tudsz.
– Az ügyfelek rád támaszkodnak, és elvárják, hogy magabiztos legyél.
– Mivel más emberek életére van hatásod, úgy érzed, óriási felelősség van rajtad.

De gondolj bele: még a világ legsikeresebb coachai sem tudnak mindent!

Miért nem kell mindent tudnod ahhoz, hogy jó coach legyél?

A coaching nem arról szól, hogy tökéletes válaszokat adj, hanem arról, hogy segítesz az ügyfeleidnek megtalálni a saját megoldásaikat.

🔹 A coaching nem tanácsadás! Nem kell minden problémára kész válasszal rendelkezned – az ügyfeledet segíted abban, hogy ő maga találja meg a válaszokat.
🔹 A legjobb coachok is folyamatosan tanulnak. Ha most vársz arra, hogy „elérd azt a szintet”, amikor már soha nem fogsz bizonytalanságot érezni, akkor rossz hírem van: ez a pillanat sosem jön el. De ez így van rendjén!
🔹 Az ügyfeleid nem azt várják tőled, hogy mindent tudj, hanem hogy segíteni tudj nekik. Néha egy jó kérdés vagy egy új nézőpont sokkal többet ér, mint egy „tökéletes” válasz.

1. Kezdd azzal, amid van!

💡 Az egyik leggyakoribb hiba, hogy túl sokáig halogatjuk az indulást, mert úgy érezzük, még nem tudunk eleget. De hidd el: már most is rengeteg értéket tudsz adni!

➡️ Készíts egy listát azokról a dolgokról, amiket már tudsz! Lehet, hogy a listád hosszabb lesz, mint gondolnád.
➡️ Indíts el egy ingyenes vagy alacsony árú konzultációs lehetőséget, hogy valódi tapasztalatot szerezz!

2. Ne félj beismerni, ha nem tudsz valamit!

💡 Sokan azt gondolják, hogy ha egy coach nem tud egy kérdésre válaszolni, az rossz fényt vet rá. De éppen ellenkezőleg: a hiteles coachok nem félnek kimondani, ha valamiben nem biztosak!

➡️ Ha egy ügyfél olyan kérdést tesz fel, amire nem tudod a választ, mondd például ezt:
„Ez egy nagyon jó kérdés! Szívesen utánanézek, és a következő alkalommal visszatérünk rá.”
➡️ Ettől nem gyengének fogsz tűnni, hanem hitelesnek és megbízhatónak!

3. Vezess sikernaplót!

💡 Az agyunk hajlamos elfelejteni a sikereket és túlgondolni a hibákat. Ezért fontos, hogy tudatosan figyelj arra, amit már elértél.

➡️ Írd össze minden héten, hogy milyen helyzetekben segítettél valakinek!
➡️ Ha kapsz egy pozitív visszajelzést egy ügyféltől, jegyezd fel, és olvasd el, amikor éppen kételkedsz magadban.

4. Gondolj vissza, honnan indultál!

💡 Könnyű elfelejteni, mennyit fejlődtél az elmúlt hónapokban vagy években.

➡️ Nézd meg az első tréningjegyzeteidet vagy az első posztjaidat – és lásd, mennyivel profibb vagy ma!
➡️ Ne azokra nézz fel, akik már 10 lépéssel előtted járnak, hanem gondolj azokra, akik még ott tartanak, ahol te 1-2 évvel ezelőtt. Ők már most rengeteget tanulhatnak tőled!

5. Beszélgess más coachokkal!

💡 Az egyik legjobb módszer az önbizalom növelésére, ha rájössz: nem vagy egyedül ezzel a problémával!

➡️ Csatlakozz szakmai közösségekhez, mastermind csoportokhoz, vagy beszélgess más coachokkal.
➡️ Ha hallod, hogy ők is küzdenek ugyanazokkal a gondokkal, rá fogsz jönni, hogy amit érzel, teljesen normális!

Oszd meg ismerőseiddel ha hasznosnak találtad

Facebook
Email
LinkedIn
WhatsApp